Sekretarz zapewnia warunki sprawnego działania i funkcjonowania Urzędu. W szczególności do zadań Sekretarza należy:
zapewnienie zgodności wydawanych decyzji i działania Urzędu z obowiązującymi przepisami prawa
organizowanie pracy Urzędu i koordynowanie działań podejmowanych na poszczególnych stanowiskach pracy
opracowywanie projektów Statutu Gminy i Regulaminu Organizacyjnego Urzędu,
nadzór nad przygotowywaniem projektów uchwał wnoszonych pod obrady Rady oraz zarządzeń Wójta,
zapewnianie skutecznego sposobu publikacji prawa miejscowego, obwieszczeń oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie gminy,
udostępnianie aktów prawnych ze zbiorów Dzienników Ustaw, Monitorów Polskich, Dzienników Urzędowych Województwa Lubelskiego, uchwał Rady i zarządzeń Wójta,
koordynowanie spraw związanych ze szkoleniem pracowników,
organizowanie współdziałania z sołectwami oraz jednostkami organizacyjnymi gminy,
nadzór nad przestrzeganiem terminowości załatwiania spraw obywateli przez pracowników Urzędu,
koordynowanie i nadzór nad przepływem informacji o zmianach w przepisach prawnych dotyczących poszczególnych stanowisk pracy,
prowadzenie spraw związanych z organizacją wyborów i referendów, (pełnienie funkcji pełnomocnika wyborczego Wójta),
prowadzenie akt osobowych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy (za wyjątkiem dyrektorów szkół),
sprawowanie nadzoru nad sprawozdawczością i statystyką w Urzędzie,
pełnienie funkcji pełnomocnika ochrony informacji niejawnych,
sprawowanie nadzoru nad ochroną danych osobowych w Urzędzie,
nadzór nad obsługą poczty elektronicznej, prowadzeniem strony internetowej oraz redagowanie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu,
poświadczanie własnoręczności podpisów na umowach i oświadczeniach oraz zgodności z oryginałem kserokopii dokumentów,
prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem absolwentów na staż, praktykami zawodowymi oraz robotami publicznymi,
pełnienie funkcji koordynatora gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
pełnienie funkcji koordynatora spisów powszechnych,
współpraca z prasą lokalną i mediami,
wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad funkcjonowaniem zakładów opieki zdrowotnej na terenie gminy,
wykonywanie zadań związanych z powoływaniem i odwoływaniem kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
wykonywanie innych spraw zleconych doraźnie przez Wójta.
Do znakowania spraw Sekretarz używa symbolu literowego: SG.